Powered by Blogger.

taatnya "si DNA" pada Rabbnya. .

Saturday 24 November 2012



            Ketaatan makhluk Allah sekecil ini tiada tandingannya. . ,dia terus bekerja. .,tanpa tahu erti ingin berehat walau sesaat, tanpa pernah meminta apapun dari Penciptanya, selama mana nyawa masih bersisa di jasad tuannya, selagi itu dia terus berkhidmat, menjalankan amanat dari ALLAH MAHA KUASA :)
subhanallah. . . .


comelnye chromosome ni. . (DNA)

dia adalah chromosome, atau dalam bahasa mudahnya, DNA.  ,

saya cuba bayangkan , bagaimana agaknya jika dia ni nak berehat sepuluh minit je, memang kucar kacir lah hidup manusia . . 

dia yang menentukan warna rambut manusia, jenis jari manusia, bentuk muka , ketinggian dan sebagainya. . ,malah bila manusia sakit, terluka. . ,dia yang cepat2 menggantikan sel yang rosak itu dengan sel baru. . ,untuk memastikan tuannya terus sihat. . ,bila manusia baru di lahirkan, dia yang terus tegar menghasilkan berbagai sel untuk tuannya terus membesar, dari bayi yang tidak tahu apa2 kepada dewasa yang tahu segalanya. . ,yang tahu berfikir, menilai.  .,namun ada tuannya yang masih belum tahu bersyukur. . . 

namun, "si DNA" tak pernah merungut,  xpernah mengenal erti penat dan lelah, walaupun dia bekerja untuk kepentingan tuannya, tapi dia tahu dia mengikut arahan Tuhannya, tak pernah ingkar. . ,

kadangkala , manusia menghidapi sakit sickle cell, kanser dan sebagainya, , lalu para ahli sains berkata, puncanya apabila "si DNA" tersalah replicate kod protein , atau "si DNA" melakukan proses cell replication secara berlebihan sehingga menyebabkan cell mutation, semuanya seperti di hempaskan kesalahan ke atas "si DNA", namun sebenarnya dia bukanlah sengaja melakukan semua itu jika bukan kerana arahan Tuhannya, dia taat perintah Tuhannya sahaja,  namun dia tidak ambil peduli, biarlah dia di salahkan oleh semua manusia, asal dia tidak salah pada pandangan Tuhannya. . . .taatnya "si DNA". . . 

"wahai manusia, pejamkanlah mata seketika.. ,ucapkanlah Alhamdulillah atas segala perkara yang berlaku dalam hidupmu ini, bersyukurlah atas nikmat mahupun ujian, bukankah "si DNA" dalam dirimu itu pun telah mengajar banyak perkara tentang kesabaran dan ketaatan buat" ALLAH :)

No comments:

Post a Comment

 

Saya Untuk Anda :)

Saya sudi mendengar kisah hati kalian yang saya cinta.
Hubungi saya di wanuda69@yahoo.com

Dengan izin Tuhan, saya in shaa ALlah ada. :)

Search

Disklaimer

Ini disklaimer dari hati, bukan untuk glamer. Kerana ini dari hati, moga sampai juga ke hati. Saya tidak bijak mengandam tulisan, jauh lagi menggubah amal. Namun, andaikata ada Tuhan izinkan tersentuh jiwanya, maka segalanya kerana Dia. Kerana ini dari hati, maka saya tak mengharapkan ramai yang terpaku membaca, atau bergerombolan pengikut yang ada, kerana saya tidak molek untuk diikuti. Namun, saya berharap, saya mahu sedikit yang punya hati yang basah tak mati. Kerana ini dari hati, maka doakan saya, ingatkan saya, kerana saya selalu lupa. JAdi Rijal AsSabiqun, biar sama-sama. Syurga itu luas. Cukup buat semua.

Most Reading

Ads 200x200

Ads 200x200
How can success be achieved when the call to success is ignored? Gegarkan dunia dengan seruan Tuhanmu!

Tags

lifetale (4) Tuhan (2) Ada (1) Buta (1) Hati (1) Hero (1) Hidup (1) Iman (1) Kacak (1) Khabbab alArrat (1) Malaysia (1) Mata (1) Mus'ab (1) agama (1) arRahman (1) bahagia (1) dosa (1) harapan (1) ibubapa (1) islam (1) keras (1) kerinduan (1) kerja (1) kerja keras (1) lembik (1) manja (1) merdeka (1) morality (1) pemuda (1) percuma (1) raja' (1) redho (1) syahid (1) syurga (1) taubat (1) tujuan (1)