Powered by Blogger.

KERANA AKU SEORANG HAMBA

Thursday, 25 October 2012

sujud seorang hamba. . .

             ya Allah. . . , memiliki sekeping hati serapuh ini mmbuat aku terasa sgt malu di hadapanMu. . ,namun ya Allah. . . .,tuan punya hati ini hanya seorang hamba. . . ,dan memegang gelaran seorang hamba itu kadang-kala membuat diri yg bertahan hebat di hadapan mereka mnjadi terlalu lemah pada ketika-ketikanya. . . ,walau ketika itu tak pernah di pinta. . . ,namun sekali lagi . . , aku hanya seorang hamba. . . . . 

           Tuhan. . ,aku mencuba sekuat tenaga meyakinkan diri bahawa aku ingin menjadi sgt redho. . .,aku ingin menjadi sgt kental utk diri sndiri. . ,ingin mnjadi sgt kuat utk mereka yg aku sayangi. . . ,dan aku brjaya. . ,aku mmpu trsenyum dalam hati yg terluka krana ingin melihat mereka brsenang hati. . ,dan utk itu aku turut bahagia. . . ,namun hati ini bukan tanganku yg memegangnya,. . ,bukan akalku yg mengawalnya. . .. ,maka utk ketikanya hati ini rapuh. . ,aku xmmpu menolak. . .,kerana sekali lagi. . ,aku hanya seorang hamba. . .






          ya Allah. . . ,utk setiap air mata yg menitis tnpa mmpu di kawal ini. . ,bkn brmakna aku tidak redho. . . ,bukan juga brmakna diri tidak menerima aturanMu. . ,jauh sekali ingin mempersoalkan kehendakMu. . . ,namun air mata ini menandakan bahawa sebagai seorang hamba, aku tidak segagah mana. . . , sebagai seorang hamba, aku tidak mampu menahan bibir utk tetap tersenyum pada setiap saat hidupku. . ,kerana air mata ini benar-benar menandakan bahawa aku hanya seorang hamba walau sejauh mana aku ingin terus berdiri dan bertahan. . . . . . . . . . .

         dan untuk kerapuhan ini, aku memohon seikhlas hati, setulus jiwa maafkan jika ada ketidak ikhlasan. . ,dan kuatkan untuk setiap langkah yang masih bersisa. . ,sampai saatnya Engkau berkata, waktunya tiba untuk aku pulang sebagai seorang hamba. . . . . yang Engkau redho. . :')




"SESUNGGUHNYA DENGAN MENGINGATI ALLAH HATI KAN MENJADI TENANG"

bicara admin: iman itu terasa kemanisannya bila kita ikhlas memberi dan melepaskan perkara yg paling di sayangi. . . 

KISAH SI PENJUAL DAN PEMBELI

Thursday, 18 October 2012



        kite tahu je kan jual tu ape?? and rasenye kite lagi tahu beli tu ape. . ,ye lahhh tambah2 perempuan ye x. . ,membeli tu mmg cam hobi kan. . :) (tuju kat diri sniri. . ,hikhik), teringat dulu kechik2, sy adalah superhero emak yg paling rajin tolong mak pegi kedai walaupun mak cume nk mkn coklat HACKS. . ,(baik kan?? huu~)

       tapi, atas ni iklan je. . ,entri kali ni bkn nk cite pasal  sale ape yg paling hot kt pasaran skng. . ,ataupun pasal sape pemenang yg menjadi pembeli terbanyak menang kete kancil ke. .  .,tapi saya nk cite pasal jual beli yg lebih superb.. ,maha superbiooo. . :))). . 

        first sekali, saya ade soalan cepuperak. . , korang rase lah kannn. . , ade tak orang yg pnjamkan kt orang lain brg ,pastu die nk beli balik brg yg die pinjamkan tu, dgn harga yg superrr mahal, ishhhh . . dah la brg die kan, die bagi pinjam, pastu die nk beli lak brg tu ,plus dgn harga yg mahal berdengung. . , mmg klw ade mnusia yg wujud cenggitu, boleh kata tahap baik x ingat lah kan. . , tpi penah pikir x, realitinye, yg situasi nih mmg betul2 ade . . ,betull ade. . ,x percaye???

      ok, jom baca surat cinte dari kekasih hati saya. . ,

Surah At-Taubah (Taubat) Ayat 111
9.111 Sesungguhnya Allah telah membeli dari orang-orang yang beriman akan jiwa mereka dan harta benda mereka dengan (balasan) bahawa mereka akan beroleh Syurga, (disebabkan) mereka berjuang pada jalan Allah maka (di antara) mereka ada yang membunuh dan terbunuh. (Balasan Syurga yang demikian ialah) sebagai janji yang benar yang ditetapkan oleh Allah di dalam (Kitab-kitab) Taurat dan Injil serta Al-Quran dan siapakah lagi yang lebih menyempurnakan janjinya daripada Allah? Oleh itu, bergembiralah dengan jualan yang kamu jalankan jual belinya itu dan (ketahuilah bahawa) jual beli (yang seperti itu) ialah kemenangan yang besar.




         SUBHANALLAH. . , indahnya jual beli dgn Allah. . ,jual beli hamba yg hina dgn Penciptanya yg agung. . ,AMAZING!! AWESOME!! entah ayat ape lagi nk mnggambarkan rasa kagum dan takjub. . ,takjub dgn rahmat Dia. . ,

         DIA.ALLAH.THE MASTER OF JUDGEMENT DAY.
         yg memberi segala kurnia, memberi segenggam jiwa, secebis harta. . ,dan kemudian kataNya. . ,
Allah telah membeli dari orang-orang yang beriman akan jiwa mereka dan harta benda mereka dengan (balasan) bahawa mereka akan beroleh Syurga. . , 





        besarnya rahmat Allah. . ,jadi mengapa masih ragu2utk sumbang saham ke jalan Nya. . ,saham yg konfem2 untungnya kat kita. . , sikit sebesar zarah pun x rugi. . ,kita menjual sesuatu yg bukan milik kita dan di bayar dgn syurga.. . . 





pegang dada, tanya hati, gali sisa2 iman yg masih ada, dan tanya dgn ikhlas, sebenarnya SIAPA KITA DI SISI ALLAH sehingga Dia mengasihi kita sebegitu hebat. . ,SIAPA KITA??


Allah kurniakan akal, maka berfikirlah. . . 





 
*berapa harga diri kita pada Dia. .* 

bicara admin: apabila kita redho atas sesuatu yg mengecewakan hati, maka Allah akan menggantikan kekecewan itu dgn kegembiraan yg kadangkala di luar jangkaan kita :) salam ukhuwah fillah. . 








       

ZERO TO HERO



  penah x satu ari kite rase kite ni kosong sgt. . ,kite rase yg xde sbb pn kite ade kt dunie ni . . ,nobody needs  us.  .,dalam erti kata lain . . ,ZERO . .,soooo. . , penah tepikir x yg kite sbenarnye cume perlu ubah satu huruf je utk jadikan ZERO tu ke HERO. . , jadi klw dlm prkatan kita boleh ubah semudah petik jari , anggukkan kepala utk kita ubah jugak the whole of ourselves utk jad HERO!!

           Sebenar-benarnye. . ,the first n the most important thing to be HERO is NIAT. . .,cer teka sbb ape niat??? yeap!! sbb niat cume Allah je yg tahu. . , mgkin di pandangan manusia kita adalah hero, tpi blum tntu sama dgn pandangan Allah. . , sbb? manusia menilai kita dari luaran. . , tpi Allah mlihat kita dari dalaman.. ,niat is the first thing. . .,



<----ni yg menentukan HERO atau ZERO seseorang tu di pandangan Allah. . , nmpak mudah kan. . ,tapi sebenarnye PAYAH.









          Bukan mudah menjaga sekeping hati. . , lagi payah utk menjaga ikhlas. . ., RIAK bkn lah di pinta. .RIAK selalu dtg tnpa sngaja kan. .  ,maka pntingnya utk kita selalu perbaharui niat. . ., baru hidup rasa indah. . ,blingbling je kan. . .:)


  penah dngr x org ckp "amalan yg kecil boleh jadi besar di sisi Allah krana niat, dan amalan yg besar boleh jadi kecil di sisi Allah krana niat. . " kan betul. . ,pandangan manusia mmg xsama dgn pandangan Allah. . ,jauhhhhh berbeza. . 


  okey laaa kita amik satu contoh, kite ade 3 org mamat nih . . ,name die ALI, ABU, BAKAR.. ,(huuu~ klasiknye nama. . ) , diorang bwu abes smayang jemaah kt masjid. . ,tetibe ade tabung masjid lalu smpai kt ALI dulu. . ,Ali tnpa pkir pnjang dah ,trus bwk kuar duit dalam poket dia n trus letak lam tabung tu. . ,dan duit tu RM50. . ,n die rilek je sbb dia mmg tahu bila sdekah Allah syg. . ,:) bile smpai kt ABU, die nmpak Ali sdekah RM 50. . ,asalnye die nk sdekah seploh hinggit je.. ,tpi hati die tedetik "haishh jatuh standard lah seploh je, Ali pn bgi 50" , so die pn letak la RM 50 jugak . . , last skali BAKAR. . ,die nk bagi RM 100 sbenarnye, tpi takut lak kwn2 kate tnjuk kaya. . ,sooo RM 50 jugak. . . 


okey skang kite tgok. . ,mnusia pndang sama je kan..  ,smua bagi RM 50. . ,tapi kerana NIAT, adakah amalan diorang sama jugak pada pndangan ALLAH?? tanya iman. .  .:)


jadi, sebelum nk jadi HERO pda pndangan mnusia, jadi la HERO DI PANDANGAN ALLAH. . ,klw di sisi TUHAN, dia di pandang HERO, apatah lagi di sisi hamba kan. .  .





إنما الأعمال بالنيات وإنما لكل امرئ ما نوى


( Sesungguhnya setiap amalan itu dimulai dengan atau disertai dengan niat dan sesungguhnya keatas setiap seseorang itu ( dibalas ) berdasarkan niat mereka )



#admin: hidup kita masih jauh. . ,jgn kesali apa yg ada skarang, tapi laluilah dgn penuh kesyukuran#



 

Saya Untuk Anda :)

Saya sudi mendengar kisah hati kalian yang saya cinta.
Hubungi saya di wanuda69@yahoo.com

Dengan izin Tuhan, saya in shaa ALlah ada. :)

Search

Disklaimer

Ini disklaimer dari hati, bukan untuk glamer. Kerana ini dari hati, moga sampai juga ke hati. Saya tidak bijak mengandam tulisan, jauh lagi menggubah amal. Namun, andaikata ada Tuhan izinkan tersentuh jiwanya, maka segalanya kerana Dia. Kerana ini dari hati, maka saya tak mengharapkan ramai yang terpaku membaca, atau bergerombolan pengikut yang ada, kerana saya tidak molek untuk diikuti. Namun, saya berharap, saya mahu sedikit yang punya hati yang basah tak mati. Kerana ini dari hati, maka doakan saya, ingatkan saya, kerana saya selalu lupa. JAdi Rijal AsSabiqun, biar sama-sama. Syurga itu luas. Cukup buat semua.

Most Reading

Ads 200x200

Ads 200x200
How can success be achieved when the call to success is ignored? Gegarkan dunia dengan seruan Tuhanmu!

Tags

lifetale (4) Tuhan (2) Ada (1) Buta (1) Hati (1) Hero (1) Hidup (1) Iman (1) Kacak (1) Khabbab alArrat (1) Malaysia (1) Mata (1) Mus'ab (1) agama (1) arRahman (1) bahagia (1) dosa (1) harapan (1) ibubapa (1) islam (1) keras (1) kerinduan (1) kerja (1) kerja keras (1) lembik (1) manja (1) merdeka (1) morality (1) pemuda (1) percuma (1) raja' (1) redho (1) syahid (1) syurga (1) taubat (1) tujuan (1)