Powered by Blogger.

Wa Tazawwadu.

Tuesday, 30 July 2013


Kampung kita di sana.


Din, ni ambil bekal ni bawa ke sekolah, nanti lapar.” Ibu bungkus bekal makanan cantik-cantik untuk Din.

Din rasa malas sangat nak bawa bekal tu ke sekolah, tapi ye lah, kat sekolah dia tak de kantin, tak de jual makanan, satu-satunya bekalan yang dia perlu bawa ialah bekalan makanan dari rumah. Walaupun beg nampak besar, berat, tapi tak kisah lah, asal perut kenyang. Asal tak sengsara lapar kat sekolah nanti.

Itu baru perjalanan yang pendek. Perjalanan dari rumah ke sekolah, belajar 5 jam , lepas tu dah balik rumah.

Kalau perjalanan dari Kedah ke Johor ke, Malaysia nak ke Jordan ke, lagi banyak bekalan kena bawa kan? Expired date kena fikir juga, kualiti bekalan yang nak di bawa, kuantiti mesti mencukupi.

Bagaimana pula kalau perjalanan yang lagi jauh? Jauh sungguh-sungguh ni. Kita pun tak tahu bila kita nak tiba ke destinasinya. Boleh jadi seminit dua lagi, boleh jadi juga sepuluh, dua puluh tahun lagi. Kita tak tahu. Jadi, bagaimana kita nak bawa bekal perjalanan kalau tempoh masa, destinasi pun tak jumpa dalam kompas?

Pemergian Wanita Tercinta

Wednesday, 24 July 2013

* 26.03.2012. Perginya insan istimewa, Puan Rohaya ibu tercinta ke sisi Allah, kerana kansr usus. Semoga rohnya berbahagia. AlFatihah.


Ibu,
Setiap pagi, akak bangun dengan harapan, moga hari ini, akan terukir secebis warna ceria di wajah ibu, akan terukir segaris senyuman, bebelan sayang dari bibir ibu. Bebelan jika bilik puterimu ini bersepah, jika puterimu ini mandi lambat, makan gelojoh. Dan suara prihatinmu bertanya itu ini, dari pukul berapa akak makan hingga dengan siapa akak berteman.

Namun seperti biasa, yang akak lihat, ialah wajah cengkung ibu, tubuh kurus ibu, terlantar kaku di atas katil di hujung ruang tamu rumah kita. Pedih. Tapi itu hakikat. Sekalipun akak cuba menafikan, namun hakikat itu tetap hakikat. Akak akan selalu senyum segaris setiap pagi mengucap selamat pagi untuk ibu, sambil mencium pipi ibu, biar cuma di balas dengan redup sayu mata ibu. Tidak mengapa ibu sayang, akak selalu fahamkan hati, Tuhan tak pernah mensiakan kesabaran seorang hamba. 

Hero Kacak

Saturday, 13 July 2013



"Aku dah cukup hensem kot, apa kes nak solat jemaah segala"

"Eh tak hilang pun la kekacakan aku ni kalau tak pegi usrah pun."

"Dah la tak habis-habis ngan daurah la, tadarus la, xpayah pun xpe, aku dah cecomel dah"

Tunggu. Sila baca ini dan fikir sekali lagi.

Saya ada seorang hero yang lebih hebat dan kacak dari anda. Jika anda dapat menandingi beliau ataupun sampai ke tahap setaraf dengan dia, maka baru saya akan mengakui kekacakan anda. Tercabar?

Luarnya sama. Dalamnya berbeza.

Thursday, 11 July 2013

P/S: Saya menulis sambil berharap tiada orang yang akan perasan entri kali ini. Ahha! Tetiba rasa tangan nak tulis tiada tujuan. Tapi, kalau terjumpa, bacalah sambil buat-buat tak kenal siapa saya, bagi siapa yang kenal. Ehhe :) Maaf. Entri ini mungkin kurang manfaatnya. Sengaja.

Tetamu Yang Dinanti

Monday, 8 July 2013


Tok. Tok.

"Assalamualaikum, wahai penghuni rumah. "

Aku kaget. Rumah yang sekian lama sunyi didatangi tetamu.

"Waalaikumsalam. Siapa?"

"Aku tetamu yang diutuskan untukmu."

"Apa tujuanmu?"

"Aku datang membawa cinta yang dikirimkan buatmu.
 

Saya Untuk Anda :)

Saya sudi mendengar kisah hati kalian yang saya cinta.
Hubungi saya di wanuda69@yahoo.com

Dengan izin Tuhan, saya in shaa ALlah ada. :)

Search

Disklaimer

Ini disklaimer dari hati, bukan untuk glamer. Kerana ini dari hati, moga sampai juga ke hati. Saya tidak bijak mengandam tulisan, jauh lagi menggubah amal. Namun, andaikata ada Tuhan izinkan tersentuh jiwanya, maka segalanya kerana Dia. Kerana ini dari hati, maka saya tak mengharapkan ramai yang terpaku membaca, atau bergerombolan pengikut yang ada, kerana saya tidak molek untuk diikuti. Namun, saya berharap, saya mahu sedikit yang punya hati yang basah tak mati. Kerana ini dari hati, maka doakan saya, ingatkan saya, kerana saya selalu lupa. JAdi Rijal AsSabiqun, biar sama-sama. Syurga itu luas. Cukup buat semua.

Most Reading

Ads 200x200

Ads 200x200
How can success be achieved when the call to success is ignored? Gegarkan dunia dengan seruan Tuhanmu!

Tags

lifetale (4) Tuhan (2) Ada (1) Buta (1) Hati (1) Hero (1) Hidup (1) Iman (1) Kacak (1) Khabbab alArrat (1) Malaysia (1) Mata (1) Mus'ab (1) agama (1) arRahman (1) bahagia (1) dosa (1) harapan (1) ibubapa (1) islam (1) keras (1) kerinduan (1) kerja (1) kerja keras (1) lembik (1) manja (1) merdeka (1) morality (1) pemuda (1) percuma (1) raja' (1) redho (1) syahid (1) syurga (1) taubat (1) tujuan (1)