Powered by Blogger.

[Rooftop Stories] : PART 2

Monday 18 March 2013

Tempat Aisyah dan Khadijah baring sama-sama. Tengok langit.

    "Enti bahagia? Alhamdulillah lah. . ", tuntas Khadijah.
    "Okey, Alhamdulillah. . .", Aisyah sengih.
    "Enti, esok kita pergi hospital tau"
    "Eh, nak buat apa?"
    "Nak check sakit enti tu la, asyik sakit je,"
    "Eh, ana dah okey lah, ana sakit sekejap-sekejap je"
    "Jangan degil".
    "Nak degil".
    "Kenapa degil?"
    "Sebab degil". Aisyah beri sengih kambing. Bukan dia tak mahu ke hospital.Tapi hospital tu memang macam tempat paling ngeri dalam hidup dia. Cukuplah kenangan dulu-dulu jaga arwah mak kat hospital. Pergi hospital teringat arwah emak. Dah cukuplah. 

     "Ishh, main-main. Okey lah,tapi, kalau lepas ni enti sakit lagi, memang tak boleh degil dah.Janji?" Khadijah menga;lah. Bukan dia tak tahu perangai degil Aisyah tu.
     "Janji!". Aisyah lega. Dia menang. Yeay! Tak payah pergi hospital.

Kali ni masing-masing baring. Tengok langit. Cantik. Ada segumpal awan berarak betul-betul di atas mereka. Aisyah gapai tangan, konon nak rasa awan yang cantik tu. Tapi tak sampai. Khadijah gelak kecil tengok keletah Aisyah.

    "Dija, enti nak kawin tak?"
    "Eh, tiba-tiba tanya"
    "Jawab je lah. . "
Khadijah ketawa.
    "Gelak pulak. . " rungut Aisyah.
    "Tak kan lah tak nak. . "
    "Kenapa nak?"
    "Hmm. . .Boleh dapat anak, nanti kalau ana mati, anak-anak ana boleh doakan ana, hehe "
    "Kalau ana tak nak, macam mana?"
    "Kenapa tak nak pulak, Aisyah?"
    "Ana rasa kan ana mati muda lah".

Khadijah diam.
    "Aisyah. . , mak ana pernah cakap, orang yang baik selalu Allah akan ambil muda-muda"
    "Eh, enti nak kata ana mati muda lah ni !"
    "Eh, enti rasa enti baik ke?" Khadijah mengusik.
    "Dijah. . ." Aisyah tarik muncung.

Seketika rooftop itu gamat dengan tawa mereka.

   "Aisyah. . ,ana nak hadiahkan satu ayat untuk enti, ayat ni saya suka sangat"
    "Ayat ape?"
    "Cube bukak surah alFajr, ayat 27 sampai 30"

Aisyah pantas capai alQuran di sisi. Buka dan cari.


ا أَيَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ ﴿٢٧﴾ ارْجِعِي إِلَىٰ رَبِّكِ رَاضِيَةً مَّرْضِيَّةً ﴿٢٨﴾ فَادْخُلِي فِي عِبَادِي ﴿٢٩﴾ وَادْخُلِي جَنَّتِي ﴿٣٠﴾
Hai jiwa yang tenang, kembalilah kepada Tuhanmu dengan hati yang redho lagi diridhai; lalu masuklah ke dalam jemaah hamba-hamba-Ku, dan masuklah ke dalam surga-Ku 

Aisyah rasa nak menangis. Dapatkah dia menjadi jiwa yang di redhoi itu?
Tengok langit. Air mata turun dari celah-celah hujung mata.
AllahuRabbi.. . 
    "Eh, jom turun, saya ada kelas alQuran ni"
    "Jom".
Lap air mata. Takut khadijah nampak.

Belum sempat Aisyah melangkah, tiba-tiba Khadijah tarik tangan. Aisyah toleh.
    "Aisyah, nanti kalau nak jumpa Tuhan, bawa saya sekali?" mata Khadijah bergenang. Macam ada kaca yang tunggu masa nak pecah.
Aisyah kaget. 'Aduh. Ni kenapa ada sesi jiwang karat ni. Dah lah aku paling pantang tengok sahabat yang satu ni buat muka seposen macam ni'
Tahan air mata. Aisyah cuba senyum walau dia sendiri rasa macam kurang gula.
"Dah, jom!.

[PART 1]

[ENDING]







    

No comments:

Post a Comment

 

Saya Untuk Anda :)

Saya sudi mendengar kisah hati kalian yang saya cinta.
Hubungi saya di wanuda69@yahoo.com

Dengan izin Tuhan, saya in shaa ALlah ada. :)

Search

Disklaimer

Ini disklaimer dari hati, bukan untuk glamer. Kerana ini dari hati, moga sampai juga ke hati. Saya tidak bijak mengandam tulisan, jauh lagi menggubah amal. Namun, andaikata ada Tuhan izinkan tersentuh jiwanya, maka segalanya kerana Dia. Kerana ini dari hati, maka saya tak mengharapkan ramai yang terpaku membaca, atau bergerombolan pengikut yang ada, kerana saya tidak molek untuk diikuti. Namun, saya berharap, saya mahu sedikit yang punya hati yang basah tak mati. Kerana ini dari hati, maka doakan saya, ingatkan saya, kerana saya selalu lupa. JAdi Rijal AsSabiqun, biar sama-sama. Syurga itu luas. Cukup buat semua.

Most Reading

Ads 200x200

Ads 200x200
How can success be achieved when the call to success is ignored? Gegarkan dunia dengan seruan Tuhanmu!

Tags

lifetale (4) Tuhan (2) Ada (1) Buta (1) Hati (1) Hero (1) Hidup (1) Iman (1) Kacak (1) Khabbab alArrat (1) Malaysia (1) Mata (1) Mus'ab (1) agama (1) arRahman (1) bahagia (1) dosa (1) harapan (1) ibubapa (1) islam (1) keras (1) kerinduan (1) kerja (1) kerja keras (1) lembik (1) manja (1) merdeka (1) morality (1) pemuda (1) percuma (1) raja' (1) redho (1) syahid (1) syurga (1) taubat (1) tujuan (1)