Powered by Blogger.

Kisah Din Dan Wan.

Thursday 23 May 2013


walk your talk, guys.

Din pelajar SMK Atas Pokok.
Dia selalu update status fb, tweet kat twitter bahawa dia sayangkan sekolahnya.

Di wajah buku(baca:mukabuku), dan di burung berkicau(baca:twitter), sering berbunyi seperti,
"aku sayang sekolah aku. . ", "sekolah aku sekolah paling macho. . ", "aku rasa bangga ke sekolah", dan sebagainya.

Suatu hari, rakan sekelas Din, namanya Wan, cuba provok Din.
"Din, kau cakap sayang sekolah, tapi ponteng kelas, belajar main-main, exam deret fail, cakap je tak guna, bhai. . "

Din yang sedang mencicah epal dengan budu, tenang menjawab,
"aku cuma ambil kau jadi idol aku"

Wan terasa bingung dan di perbodohkan,
"Maksud kau?"

Din selesai cicah epal. Ketika melangkah keluar kelas, Din jawab selamba,
"Kau pun selalu cakap kau nak masuk syurga, tapi aku selalu tengok kau lambat solat, tak jaga ikhtilat, main bola nampak lutut, qiyamullail malas, puasa sunat mengelat, asyik fb, tweeter, pastu asyik. .bla. . bla. ."

Din terus senaraikan segala perangai Wan seperti baca berita.

Bunyi kerusi jatuh. Dan Wan telah hilang. Sejam selepas itu, Wan di jumpai pengsan di surau sekolah kerana sakit jantung.

Sekian.


"Wahai orang-orang yang beriman! Mengapa kamu memperkatakan apa yang kamu tidak melakukannya!
Amat besar kebenciannya di sisi Allah - kamu memperkatakan sesuatu yang kamu tidak melakukannya."
(As-Saff 61:2,3)

No comments:

Post a Comment

 

Saya Untuk Anda :)

Saya sudi mendengar kisah hati kalian yang saya cinta.
Hubungi saya di wanuda69@yahoo.com

Dengan izin Tuhan, saya in shaa ALlah ada. :)

Search

Disklaimer

Ini disklaimer dari hati, bukan untuk glamer. Kerana ini dari hati, moga sampai juga ke hati. Saya tidak bijak mengandam tulisan, jauh lagi menggubah amal. Namun, andaikata ada Tuhan izinkan tersentuh jiwanya, maka segalanya kerana Dia. Kerana ini dari hati, maka saya tak mengharapkan ramai yang terpaku membaca, atau bergerombolan pengikut yang ada, kerana saya tidak molek untuk diikuti. Namun, saya berharap, saya mahu sedikit yang punya hati yang basah tak mati. Kerana ini dari hati, maka doakan saya, ingatkan saya, kerana saya selalu lupa. JAdi Rijal AsSabiqun, biar sama-sama. Syurga itu luas. Cukup buat semua.

Most Reading

Ads 200x200

Ads 200x200
How can success be achieved when the call to success is ignored? Gegarkan dunia dengan seruan Tuhanmu!

Tags

lifetale (4) Tuhan (2) Ada (1) Buta (1) Hati (1) Hero (1) Hidup (1) Iman (1) Kacak (1) Khabbab alArrat (1) Malaysia (1) Mata (1) Mus'ab (1) agama (1) arRahman (1) bahagia (1) dosa (1) harapan (1) ibubapa (1) islam (1) keras (1) kerinduan (1) kerja (1) kerja keras (1) lembik (1) manja (1) merdeka (1) morality (1) pemuda (1) percuma (1) raja' (1) redho (1) syahid (1) syurga (1) taubat (1) tujuan (1)