Powered by Blogger.

Cerita Cinta Semalam

Saturday 16 February 2013

     Rindu Malaysia.

     Kemas2 brg dalam luggage , segala bau serai, belacan , bunga kantan, daun kesum, semua keluar menarI-nari kat lubang hidung. Bau Malaysia. Haihhh. . , rindu sangat nih. Tetiba. . .
tangan terpegang sesuatu, sekeping , sekeping gambar. Gambar yang pernah mengisi sebahagian hati saya.

Saya pegang lama. Pedih. Luka hati saya belum terubat sebenarnya. Saya malu dengan diri sendiri. Andai mereka tahu saya , si gadis berniqab ini masih di belenggu kenangan lama. Dan terlebih malu pada Si Dia, Si Tuhan , yang makin mengisi kekosongan hati saya akhir-akhir ini. Yang lebih mengetahui segala detik hati saya.

Tapi, untuk ketika-ketika yang saya tak mampu nak menghalangi, cerita-cerita cinta kosong saya dahulu kerapkali menjentik tangkai hati. Saya mungkin tak kuat menjaga hati. Hanya dengan Dia saya dapat meminta, moga saya di beri kekuatan. Saya cuma ada Dia untuk saya meminta.

      Bukan mudah untuk saya melupa, tambah pula dia adalah insan yang pernah mengisi hari-hari semalam saya. Ya. Saya akui hari-hari semalam itu penuh calar dosa dan kejahilan. Untuk itu, saya sangat menyesali. Andai dapat saya undurkan, biarlah semua itu dapat saya lenyapkan dari kisah-kisah hidup saya. Saya tidak mahu. Saya benar-benar teruji dengan cinta palsu ketika itu. Saya elak untuk menangisi, tetapi saya juga manusia. Merasa sedih itu di luar batas saya untuk mengawal.

Pejam mata. Tahan air mata.

     Tiba-tiba saya rindukan dia yang bernama ibu. Arwah ibu saya setepatnya. Andai saat-saat saya sedang lemah dan mencari bahu untuk bersandar begini, dia selalu ada dan menenangkan , membelai hati dan jiwa. Namun, belaian dia telah lama hilang dari sisa-sisa hidup saya. Tapi, bicara-bicara terakhir dia masih terngiang di telinga ,

     "Akak, mak rasa mak dah tak lama, siapa lah nak tengok-tengokkan anak mak lepas ni"

Dan saya tatap mata dia dalam-dalam,
      "Mak, bukankah mak telah tinggalkan Allah untuk tengok-tengokkan saya. Saya kan ada Dia. Mak janganlah risau". Dan saya ukir senyum pahit. Melihat wajah emak yang makin mencengkung di makan kanser usus, saya akur dan faham, saya sangat perlu menerima segala kemungkinan.

Dan , itu janji saya, janji yang saya pernah lafazkan kepada dia, 
"Saya kan ada Allah, mak janganlah risau". 
Dan, janji itu yang saya mungkiri setelah dia pergi. Air mata menitis. Maafkan. . .

    Biarpun saya cuba menjadi sangat redho, namun perginya arwah ibu yang sangat saya cinta, sebenarnya sangat-sangat menampar jiwa saya, saya mula rasa kekosongan dalam mencari pengubat jiwa, saya tergapai. Mencari tangan berpaut. Dan, cinta dunia telah menyapa jiwa saya. Dalam jiwa yang dahaga itu, cinta manusia itu saya sambut dengan penuh bahagia. Serasa jiwa yang kosong telah di isi. Saya mula hanyut dalam bahagia palsu. Saya lupa segala benar dan batil. Saya lupa segala didkan si arwah ibu. Dan, saya lupa pada janji saya,
"mak janganlah risau, kakak kan ada Allah untuk tengok-tengokkan kakak."

"Kakak kan ada Allah"

Kaku. Air mata makin laju.

Bukan. Bukan salah dia. Dia cuma datang untuk memberi bahagia dengan caranya. Saya yang salah  kerana membenarkan bahagia itu bertamu. Segala detik hari di isi bersama. Manakan mungkin saya terlupa. Kami pernah mengukir angan untuk membina mahligai. Mahligai yang di anyam bersama cinta yang penuh noda dan dosa. Maafkan Allah. Maafkan ibu. . , Saya terlupa.

Sehinggalah Allah mentakdirkan kaki saya menjejak bumi anbiya' ini. Sehinggalah bumi Syams telah menyapa kehidupan-kehidupan saya seterusnya. Saya tersedar dari lena yang panjang. Bagai di kejutkan dengan penuh cinta oleh Dia. 
Allah masih sayang saya. Allah masih ingin saya tahu bahawa dia sedang menanti cintaNya berbalas oleh saya. Dia masih ingin saya tahu bahawa, ya, janji saya di hadapan arwah ibu dulu benar,
"Allah kan selalu ada untuk tengok-tengokkan saya"

Allah. . . 

Lalu, saya tinggalkan dia kerana Dia. Perit. Tapi, saya sungguh-sungguh yakin. Sungguh.

Senyum dalam menangis.

Allah, akhirnya baru saya sedar, yang saya cari selama ini adalah cintaMu, kekosongan yang saya cari selama ini adalah bahagia bila bersamaMu, saya telah tersalah memilih untuk beberapa ketika dalam hidup saya, yang kesannya benar-benar membekas dalam hati saya sehingga kini. 

Allah, maafkan untuk segala tingkah, untuk segala kejauhan antara kita , izinkan saya menjadi kecintaanMu. Saya terlalu ingin bila saya kembali ke sana, Engkau akan menyambutku dengan rahmat, dan memanggilku dengan panggilan, 
"wahai hamba yang Aku sayangi". 
Saya terlalu mengimpikan.

Menitis dan terus menitis.

Tapi, perlu juga saya akui, bukan mudah membuang segala kenangan dia, yang pernah menjadi sebahagian besar dalam hati saya. maka untuk itu, duhai Allah, pemilik hati saya, izinkan saya meminjam kekuatan untuk melenyapkan segala cerita semalam. Mengingati itu sangat pedih. Saya sangat ingin berkhidmat untuk agama ini. Biar menitis air mata dan darah kerana perjuangan atas namaMu. Bukan lagi untuk segala cinta sementara ini. 

Beri hamba secebis kekuatan, agar nanti bila kita berjumpa, si hamba yang hina ini mampu mempersembahkan hati yang cantik buat Tuhannya.

Tatap kembali gambar kenangan itu. Sayaa nyalakan lilin. Perlahan-lahan saya biarkannya di makan api. Biarlah. Saya takkan berpaling lagi. DemiMu, ya Allah :')






-Jundullah-






1 comment

  1. wanii.....terharu sangat bca nie...subahanallah,teringat dulu wani tulis lagu Bingkisan rindu tu...insyaAllah,allah is always by your side,keep strong bebeh...

    ReplyDelete

 

Saya Untuk Anda :)

Saya sudi mendengar kisah hati kalian yang saya cinta.
Hubungi saya di wanuda69@yahoo.com

Dengan izin Tuhan, saya in shaa ALlah ada. :)

Search

Disklaimer

Ini disklaimer dari hati, bukan untuk glamer. Kerana ini dari hati, moga sampai juga ke hati. Saya tidak bijak mengandam tulisan, jauh lagi menggubah amal. Namun, andaikata ada Tuhan izinkan tersentuh jiwanya, maka segalanya kerana Dia. Kerana ini dari hati, maka saya tak mengharapkan ramai yang terpaku membaca, atau bergerombolan pengikut yang ada, kerana saya tidak molek untuk diikuti. Namun, saya berharap, saya mahu sedikit yang punya hati yang basah tak mati. Kerana ini dari hati, maka doakan saya, ingatkan saya, kerana saya selalu lupa. JAdi Rijal AsSabiqun, biar sama-sama. Syurga itu luas. Cukup buat semua.

Most Reading

Ads 200x200

Ads 200x200
How can success be achieved when the call to success is ignored? Gegarkan dunia dengan seruan Tuhanmu!

Tags

lifetale (4) Tuhan (2) Ada (1) Buta (1) Hati (1) Hero (1) Hidup (1) Iman (1) Kacak (1) Khabbab alArrat (1) Malaysia (1) Mata (1) Mus'ab (1) agama (1) arRahman (1) bahagia (1) dosa (1) harapan (1) ibubapa (1) islam (1) keras (1) kerinduan (1) kerja (1) kerja keras (1) lembik (1) manja (1) merdeka (1) morality (1) pemuda (1) percuma (1) raja' (1) redho (1) syahid (1) syurga (1) taubat (1) tujuan (1)