Powered by Blogger.

Sirap Cinta

Friday 1 November 2013


"Odi, kau tak tengok membe kamcing kau ke? "

"Hah, kenapa ngan dia? "

"Aku nampak ada darah bawah pintu bilik dia, aku ketuk tapi diam je. "

Lari. 

Ben, apa nak jadi dengan kau? Takkan sebab result exam final merudum, kena back-for-good, nak durjanakan diri. Sedih boleh terima, tapi kalau sampai darah bawah pintu, ketuk-ketuk tak buka? Sudah.

Odi panjat tangga tiga tingkat, kalut-kalut serbu ke bilik paling hujung. Dingin musim sejuk mencucuk sendi paling dalam, dirapatkan winter coat ke rangka tubuh.

Odi gelabah nampak ada bekas darah sipi-sipi di bawah pintu bilik. Guguh pintu bilik Ben.

" Ben, buka pintu ni "

Diam.

" Ben... "

Sepi.

" Ben, Tuhan tak pernah hilang kasih terhadap hamba. Kenapa nak celakakan diri sebab benda-benda macam ni. Aku tahu harapan kau tinggi, kau dah usaha habis baik. Tapi, Ben, boleh jadi jalan ni bukan terbaik untuk kau. Kau tak yakin dengan janji Allah, Ben?"

Odi terduduk bersandar pintu. Hampa.

" Ben, aku dulu pun pernah rasa camni. Aku pernah hilang orang paling aku sayang. Ayah aku accident, meninggal dua bulan sebelum SPM. Aku down tahap dewa.

But look, sebab rasa down tu, aku mula tahu selak alQuran, aku mula tahu cari tikar sejadah, aku mula join usrah. Aku yakin, Tuhan uji, kerana Dia rindu dengar rintihan hambaNya. "

Terbayang muka ayah yang penuh garis-garis tua. Odi berteleku. Satu air mata jatuh. Dua, tiga. Mujur dia sempat bangun semula. Kalau tak, ke longkang tepi rumahlah result SPM dia.

Bunyi pintu bilik gerik. Odi bangun. Terjengul muka Ben, dengan serabut rambut mancis, dibalut comforter tebal. Air liur basi.

Odi kaku. Rakus lap air mata. Jatuh maruah jantan kalau Ben perasan.

"Ben, kau buat apa? Aku ketuk pintu kenapa tak buka? "

"Sorry, tadi aku tertidur dengan headphone "

" Ni apa?" tuding cecair merah pekat bawah lantai.

" Laa cemane air sirap ni boleh tumpah. Ciss "
Ben tarik kain dari belakang pintu, lap.

Tiba-tiba terhenti. Dongak pandang muka tak ketahuan Odi.

" Odi, kau ingat aku nak bunuh diri sebab fail exam ke? "

"Aaaaa. . , eh bukan, aku nak ajak kau gi skating "

" Nak ajak gi skating kenapa sampai nangis cite ayah accident? "
Ben muka ala-ala Detective Conan. Jejungkit kening.

" Kau kata dengar headphone?"

Ben sengih nampak gusi belakang third molar.
" Kau pernah beritahu aku, jangan buat spekulasi sebelum selidik. Sirap dan darah jauh bezanya, Odi. Takkan aku nak bunuh diri sebab kena repeat year.

Emm. . and Odi, i never know 'bout your father. Sorry for not being a good friend "

Odi jatuh rahang.

" Wanna to share? "
Ben hulur skateboard. 

Kau betul-betul ok ke, Ben? "

Geleng kepala.
Tuhan uji sebab Dia rindu, kan? "

Odi angguk. 
"Kalau macam tu. . . ," Odi tarik skateboard dari tangan Ben.

"Nah. "
Hulur sejadah.



Dan Apabila hamba-hambaKu bertanya kepadamu (Muhammad) tentang Aku, maka katakanlah sesungguhnya Aku dekat. Aku mengabulkan doa orang yang memohon apabila ia memohon kepadaKu. Maka hendaklah mereka memenuhi (panggilan/perintah)Ku, dan beriman kepadaKu agar mereka mendapat petunjuk (bimbingan)”. (Al-Baqarah: 186)



No comments:

Post a Comment

 

Saya Untuk Anda :)

Saya sudi mendengar kisah hati kalian yang saya cinta.
Hubungi saya di wanuda69@yahoo.com

Dengan izin Tuhan, saya in shaa ALlah ada. :)

Search

Disklaimer

Ini disklaimer dari hati, bukan untuk glamer. Kerana ini dari hati, moga sampai juga ke hati. Saya tidak bijak mengandam tulisan, jauh lagi menggubah amal. Namun, andaikata ada Tuhan izinkan tersentuh jiwanya, maka segalanya kerana Dia. Kerana ini dari hati, maka saya tak mengharapkan ramai yang terpaku membaca, atau bergerombolan pengikut yang ada, kerana saya tidak molek untuk diikuti. Namun, saya berharap, saya mahu sedikit yang punya hati yang basah tak mati. Kerana ini dari hati, maka doakan saya, ingatkan saya, kerana saya selalu lupa. JAdi Rijal AsSabiqun, biar sama-sama. Syurga itu luas. Cukup buat semua.

Most Reading

Ads 200x200

Ads 200x200
How can success be achieved when the call to success is ignored? Gegarkan dunia dengan seruan Tuhanmu!

Tags

lifetale (4) Tuhan (2) Ada (1) Buta (1) Hati (1) Hero (1) Hidup (1) Iman (1) Kacak (1) Khabbab alArrat (1) Malaysia (1) Mata (1) Mus'ab (1) agama (1) arRahman (1) bahagia (1) dosa (1) harapan (1) ibubapa (1) islam (1) keras (1) kerinduan (1) kerja (1) kerja keras (1) lembik (1) manja (1) merdeka (1) morality (1) pemuda (1) percuma (1) raja' (1) redho (1) syahid (1) syurga (1) taubat (1) tujuan (1)